درمان درد لگن و زانو

لگن (باسن) و زانوها نیروی زیاد فشار بدن شما را تحمل می‌کنند. روزانه، هرچه روال خود را طی می‌کنید و به بدن خود فشار می‌آورید تا وظایفی را که خواسته‌اید انجام دهید، فشار بی‌پایان به باسن و زانوها وارد می‌کنید. هر بار که بایستید، بنشینید، قدمی بردارید، یا از پله‌های دفتر بالا بروید تا در جلسه بعدی خود حاضر شوید، به باسن و زانوها فشار می‌آورید. بنابراین جای تعجبی ندارد که اینها دو منطقه از بدن شما هستند که مستعد دردهای طولانی مدت هستند.

درد مفصل ران و درد زانو چیست؟

درد مفصل ران و زانو به دردی اطلاق می‌شود که از این دو مفاصل اولیه نشات می‌کنند. دلایل بسیاری از دردهای پایین تنه بدن وجود دارد، اما درد مفصل ران و زانو دقیقاً به درد ناشی از این مفاصل مربوط می‌شود، غالباً این دردها نتیجه التهاب است.

زانوها و باسن برای جلوگیری از اصطکاک از غضروف تکیه می‌کنند. مفاصل شما به مرور زمان این غضروف را می‌پوشند و هرچه بیشتر حرکت کنید احتمال وقوع این خرابی بیشتر وجود دارد. علاوه بر شکستن غضروف، عضلات و تاندون‌ها می‌توانند بیش از حد تجربه شوند و شروع به خراب شدن کنند و همه این ترکیبات می‌توانند التهاب را تحریک کنند که این امر می‌تواند منجر به فشار بیشتر روی مفاصل شود. این مرحله چرخه‌ای را ایجاد می‌کند که می‌تواند به ناراحتی عمده منجر شود، به خصوص اگر  سریعا به آن توجه نشود.

 

علل و عوامل بروز لگن درد و درد زانو

دلایل مختلف زیادی وجود دارد که باعث ایجاد درد در لگن و زانو می‌شود. از نظر برخی، واقعیت این است که بسیاری از فعالیت‌ها به معنای پتانسیل بسیار بیشتری برای درد هستند، به همین دلیل ورزشکاران و همچنین کسانی که در میادین ورزشی کار می‌کنند که از نظر جسمی روی بدن فشار زیادی می‌آورند، بیشتر در معرض درد در مفصل ران و زانو هستند.

با این وجود، قطعاً درد ران و زانو برای ورزشکاران خوب نیست. عواملی مانند سن، اضافه وزن و سایر عوامل بهداشتی-محیطی و شخصی می‌توانند خطر ابتلا به درد لگن و زانو را افزایش دهند.

 

در اینجا برخی از شایع‌ترین دلایل مشکل ذکر شده است:

آرتریت

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد از جمله آرتروز و آرتریت روماتوئید که هر دو می‌توانند باعث درد قابل توجهی در باسن و زانوها شوند. آرتروز باعث التهاب می‌شود که نهایتا باعث تورم مفاصل می‌شود و میزان اصطکاک در مفصل را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود غضروف‌ها حتی از قبل بدتر شوند. وقتی مشکل ناشی از آرتروز است، درد به طور معمول با گذشت زمان بدتر می‌شود و با استفاده از روش‌های سنتی پیشگیری از درمان، از بین نمی‌رود.


شکستگی

هرگونه صدمه می تواند دردهای طولانی مدت در مفصل ایجاد کند ، اما شکستگی ها به خصوص نگران کننده هستند زیرا همیشه مشهود نیستند. موقعیت های بسیاری وجود دارد که شخص باسن را شکست و سعی در کنار آمدن با درد کرد ، که باعث می شود باسن نادرست بهبود یابد ، زیرا این روش درمانی مورد نیاز خود را دریافت نکرده است.


تاندونیت

علاوه بر غضروف و ماهیچه ها ، مفاصل توسط تاندون هایی در هم نگه داشته می شوند که می توانند التهاب را نیز تجربه کنند. وقتی این اتفاق بیفتد ، به آرتریت گفته نمی شود ، اما شرایطی است که منجر به درد قابل مقایسه ، تاندونیت می شود.
سایر دلایل شایع دردهای لگن و زانو شامل صدمات ، از جمله اشک به عضلات یا تاندون ها ، و همچنین اسپرین ها و فشار است.

 

علائم و نشانه‌های درد لگن و باسن

درد

در بیشتر موارد، درد در جلوی مفصل ران احساس می‌شود. همچنین ممکن است محل احساس درد در قسمت بیرونی استخوان لگن و یا در باسن قرار داشته باشد.

  • درد ران پا
  • درد داخل مفصل ران
  • درد کشاله ران
  • درد خارج مفصل ران
  • درد لگن و باسن

 

لنگیدن

لنگیدن یک عکس‌العمل طبیعی بدن برای کاهش درد از طریق کم کردن فشار وارده بر روی مفصل ران به هنگام راه رفتن می‌باشد.

درمان درد استخوان لگن

استراحت

اگر درد لگن و باسن به هنگام انجام فعالیت‌هایی مانند راه رفتن یا دویدن احساس می‌شود، استراحت کردن می‌تواند مفید باشد. با اینکه استراحت کردن مهم است، باید توجه داشت که حفظ دامنه‌ی حرکتی مفصل نیز اهمیت زیادی دارد.

داروهای مسکن درد

به‌منظور کنترل درد می‌توان از داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کرد. در افراد مسن‌تر، عاقلانه‌ترین کار، مشورت با یک پزشک یا داروساز در مورد این‌گونه داروهاست.

عصای زیر بغل

عصای دستی و واکر. این وسایل می‌توانند در کوتاه‌مدت مفید واقع شوند ولی باید برای قد بیمار مناسب بوده و همچنین برخی از افراد برای استفاده از آن‌ها نیاز به آموزش دارند.

تزریق به درون مفصل

استروئید می‌تواند ورم و التهاب اعصاب را کاهش دهد. تزریق به درون مفصل یک روش کم تهاجمی است که در طی آن کورتیکواستروئید و یک داروی بی‌حسی موضعی را به درون مفصل دردناک تزریق می‌کنند. یک سوزن به کمک فلوروسکوپی اشعه‌ی ایکس به درون مفصل ساکروایلیاک وارد شده و کورتیکواستروئید به همراه داروی بی‌حسی به درون آن تزریق می‌شود.

آرتروسکوپی مفصل ران

آرتروسکوپی مفصل ران یک عمل جراحی کم تهاجمی است. دکتر وریانی می‌تواند با ایجاد یک برش کوچک، یک دوربین مخصوص جراحی به اندازه‌ی یک مداد را وارد مفصل ران کرده و با انتقال تصاویر به یک نمایشگر بزرگ در اتاق عمل، داخل مفصل را مشاهده نموده و مشکلات آن را اصلاح کند.

درمان درد باسن و زانو با کمک فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان درد لگن و زانو است. وقتی با یک فیزیوتراپی آشنا می‌شوید ، آنها برای شناسایی علت درد لگن و زانو کار می‌کنند، و سپس یک برنامه مراقبت اختصاصی طراحی می کنند تا بهترین راهکارها را در نظر بگیرد تا درنهایت درد شما را در سریعترین زمان ممکن کاهش دهد. این استراتژی‌ها اغلب شامل ترکیبی از ماساژ هدفمند، افزایش قدرت و عضله‌سازی و انعطاف‌پذیری و  تمرین دامنه حرکتی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد اینکه چگونه فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش درد لگن و زانو کمک کند، با فیزیوتراپی حسام تماس بگیرید.