توانبخشی قبل از عمل جراحی یا پیش توانبخشی

اگر احساس نگرانی در مورد نحوه بهبودی بعد از عمل دارید، شما تنها نیستید. این داستان را ما از اکثر بیماران شنیده‌ایم. خوشبختانه، یک روش نسبتاً جدید در مورد فیزیوتراپی و جراحی وجود دارد که به خیلی از افراد کمک می‌کند تا سریع‌تر و کامل‌تر بهبود یابند. توانبخشی قبل از عمل جراحی می‌تواند زندگی را بعد از عمل آسان‌تر کند. مشاوره و راهنمایی بیشتر با فیزیوتراپی حسام تماس بگیرید.

توانبخشی قبل از عمل جراحی چیست؟

توانبخشی قبل از عمل جراحی یا پیش توانبخشی اولین گام از دوره توانبخشی فرد است. این آماده سازی برای دوره توانبخشی، پیش از اینکه عمل جراحیصورت بگیرد.

توانبخشی قبل از عمل جراحی یا پیش توانبخشی برای موفقیت یک عمل جراحی مانند تعویض مفصل زانو … بسیار حائز اهمیت است و در شرایط ایده‌آل باید حداقل ۵-۶ هفته قبل از عمل جراحی آغاز شود. مانند بسیاری از اقدام‌ها در زندگی، آمادگی رمز موفقیت است. کسانی که دوره توانبخشی قبل از عمل جراحی (پیش توانبخشی) را سپری کرده‌اند، بعد از عمل جراحی روند بهبودی بهتری نسبت به کسانی که این دوره را انجام نداده‌اند داشتند. احساس درد کمتر و زمان بستری کوتاهی و درنهایت عملکرد بهتری داشتند.

این اقدام امکان می‌دهد که بتوانیم به شما کمک کنیم که راه بروید، فعالیت ورزشی را آغاز کنید و بتوانید به زندگی و فعالیت دلخواهتان هرچه سریعتر بازگردید. تحقیقات بسیاری ثابت کرده اند که تشخیص مشکلات شایعی از قبیل ضعف در فعالیت عضلانی، عدم تعادل عضلانی، محدودیت در حرکت و مشکلات تعادلی با انجام یک ارزیابی توسط یک فیزیوتراپیست پیش از عمل جراحی، بسیار موثر خواهد بود.

درصورتی که این اقدامات قبل از عمل جراحی به صورت صحیح انجام شوند، میتوان انتظار داشت که دوره توانبخشی سریع‌تر و به طور کامل انجام شود و مشکلات کمتری در این دوره به وجود آید.

 

فیزیوتراپی قبل از جراحی چیست؟

توانبخشی قبل از جراحی، که اغلب به آن پیش توانبخشی گفته می شود، یک مفهوم ساده است. به جای اینکه منتظر بمانید تا بعد از اینکه عمل جراحی را انجام دادید، بعد توانبخشی پس از عمل جراحی خود را انجام دهید، چرا قبل از آن اقدامات لازم را انجام نمی‌دهید؟ این اقدام به دلیل نتایج بسیار فوق‌العاده خوبی که دارد، در بین جراحان، بیماران و فیزیوتراپی‌ها محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است.

مقایسه فیزیوتراپی بعد از جراحی و قبل از جراحی

فیزیوتراپی بعد از جراحی

بیشتر مردم آگاه هستند که در صورت امکان باید از عمل جراحی اجتناب شود. اما گاهی اوقات جراحی تنها گزینه موجود برای بهبود سلامتی و زندگی شما است. شما می‌دانید که انجام عمل جراحی به معنای گذراندن جراحی درمانی نیز هست. غالباً لازم است بلافاصله بعد از عمل استراحت کنید تا بتوانید بهبودی پیدا کنید. شما باید به بدن خود فرصت دهید تا بهبود یابد.

متأسفانه تمام آنچه در اطرافمان رخ میدهد تصور درستی نیست و می‌تواند باعث شود شما قدرت و تحرک خود را از دست بدهید. همچنین ممکن است آسیب دیدگی شما باعث شود که فعالیت کمتری داشته باشید و همین امر باعث می‌شود عضلات ، انعطاف‌پذیری و تحرک عضلات از بین بروند. همچنین آسیب‌های ناشی از عمل جراحی در نظر گرفته شده است. آسیب‌هایی که ممکن است برای رفع آن به زمان و ورزش نیاز داشته باشد.

فیزیوتراپی بعد از جراحی به گونه‌ای طراحی شده است که شما را قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر کند. طوری در نظر گرفته شده است که بدن شما را تا حد ممکن ترمیم کند تا بتوانید به زندگی عادی برگردید. نتایج برای همه متفاوت است، اما ما می‌توانید تضمین کنید که رفتن به فیزیوتراپی منجر به نتیجه بهتر از نرفتن به فیزیوتراپی خواهد داشت. این امر به تحرک، قدرت، مدیریت درد و … کمک خواهد کرد.

 

فیزیوتراپی قبل از جراحی

مدت‌هاست برای همه مشخض شده است که بیمارانی که قبل از عمل در وضعیت جسمی بهتری قرار دارند، سریعتر بهبود می‌یابند. با این وجود، اخیراً پزشكان و فیزیوتراپی‌ها فهمیدند كه حتی فقط چند جلسه فیزیوتراپی قبل از عمل چقدر می‌تواند مفید باشد. لازم نیست یک ورزشکار باشید که از ورزش کمی قبل از عمل بهره‌مند شوید، به خصوص اگر این ورزش به نیازهای خاص شما اختصاص داشته باشد. یک فیزیوتراپیست فردی مناسب برای کمک به شما، در یافتن و انجام تمرینات مناسب قبل از جراحی است.

پیش درمانی شما را از چندین طریق برای عمل جراحی آماده می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا قوی‌تر و انعطاف‌پذیر شوید، اما به بهبود روحیه شما نیز کمک می‌کند. انجام کمی کار برای آماده‌سازی جهت جراحی به شما این امکان را می‌دهد که احساس بیشتری در ادامه کار داشته باشید. تمریناتی که فیزیوتراپ شما قبل از عمل جراحی به شما می‌دهد نیز مشابه با تمریناتی که بعد از عمل انجام می‌دهید نیست، بنابراین شما می‌توانید وقتی سلامت خوبی دارید آنها را آموزش دهید. انجام این تمرینات، تمرین بعد از عمل را آسانتر می‌کند.

نگران نباشید اگر جراحی شما به زودی انجام شود. حتی چند جلسه قبل از عمل می‌تواند تفاوت چشمگیری در بهبودی شما ایجاد کند.

 

چگونه فیزیوتراپی را قبل از عمل اقدام کنم؟

روند پیش و پس توانبخشی عمل پیچیده نیست. شما فقط باید درمورد توانبخشی بعد و قبل از عمل با پزشک و فیزیوتراپی خود صحبت کنید و آنها از جزئیات را با شما مطرح می‌کنند. فیزیوتراپی شما معاینه کاملی انجام خواهد داد و مجموعه‌ای از تمرینات را بر اساس بدن و نوع عمل جراحی‌ای که در پیش دارید طراحی می‌کند. سپس تمرینات خود را با فیزیوتراپی و احتمالاً در خانه به تنهایی انجام می‌دهید. در حالت ایده آل، شما می‌توانید چند جلسه فیزیوتراپی قبل از عمل (پیش از عمل) را طی کنید.