اختلال تعادل و اختلالات راه رفتن

اختلالات راه رفتن و تعادل چیست؟

راه رفتن کار آسانی است، ما بدون فکر کردن، این کار را انجام می‌دهیم. اما راه رفتن و تعادل از نظر ماهیت پیچیده است. هر کدام به حرکت قسمت‌های مختلف بدن متکی هستند و هر یک به لیستی طولانی از عوامل خارجی وابسته هستند. عناصر بسیار مختلفی وجود دارد که می تواند بر راه رفتن و تعادل شما تأثیر بگذارند، از نوع کفش‌هایی که می پوشید تا چند ساعت خواب شب. زمانی مکانیسم راه رفتن از حالت خودکار خارج شود، اشکال در طرز راه رفتن ایجاد می ‌شود که به اصطلاح پزشکی اختلال gait نام دارد.

مشکلات و عدم تعادلی بدن باعث می شوند که افراد نتوانند در هنگام ایستادن، قدم زدن و حتی نشستن، بدن خود را ثابت و ایستاده نگه دارند. افراد مسن، بیشتر در معرض خطر مشکلات تعادلی قرار دارند و قشر زیادی از افراد بالای ۷۰ سال سن دارند، دارای مشکل اختلالات تعادل و راه رفتن تشخیص داده شده‌اند.

اختلالات راه رفتن و تعادل بسیار خاص است، به ویژه در میان افراد مسن، و باید در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد تا خطر آسیب دیدگی بیشتر در یک حادثه در سفر یا سقوط کاهش یابد.

راه رفتن مناسب و تعادل ایده آل نیاز به تلاش تمام بدن دارد، با استفاده از:

  • گوش‌ها
  • چشم‌ها
  • مغز
  • عظلات اصلی
  • پاها، مچ پا
  • اعصاب حسی

هنگامی که در هر یکی از این قسمت‌ها مشکلی ایجاد شود، می تواند منجر به مشکل در راه رفتن، مشکل در تعادل، عدم تحمل پاهای شما و حتی سرگیجه شود که می تواند توانایی تعادل شما را سخت‌تر کند.

 

آتاکسی چیست؟

کلمه آتاکسی از ریشه یونانی و به معنی “ناخواسته” است. آتاکسی به حرکات بی‌نظم و بی‌دقت و مشکل در تعادل اشاره دارد. هماهنگی نیازمند فعالیت چندین قسمت از سیستم عصبی می باشد که اگر یک منطقه آسیب ببیند احتمال بروز آتاکسی وجود دارد. پزشک با معاینه تشخیص می‌دهد که علت آتاکسی اختالل در عملکرد مغز، نخاع و یا عصب است. شایع‌ترین قسمت مغز که مسئول آتاکسی است مخچه می باشد.

درمان عدم تعادل بستگی به علت آن دارد. اگر آتاکسی ناشی از مصرف موادمخدر و یا سموم باشد، با قطع عامل ایجاد کننده آن، آتاکسی ممکن است بهبود یابد. اگرعامل کمبود ویتامین، تومور، بیماری خود ایمنی یا متابولیک باشد، ممکن است درمان پذیر باشند . برخی از آتاکسی های ارثی ممکن است با ویتامین و یا درمان دارویی خاصی بهبود یابند. زمانی که هیج درمان خاصی وجود ندارد ورزش درمانی، کار درمانی و گفتار درمانی به بهبود عملکرد و کیفیت زندگی بیمار مبتلا به آتاکسی کمک نماید.

 

علل اختلال راه رفتن و تعادل

کسانی که در گذشته صدمات را تجربه کرده اند و همچنین کسانی که سن آنها بیشتر شده است مستعد ابتلا به اختلالات راه رفتن و تعادل هستند.

شایع ترین دلایل اختلال راه رفتن و تعادل عبارتند از:

  • صدمه
  • ضربه
  • التهاب
  • درد مزمن

البته، دلایل بی‌شماری وجود دارد که باعث ایجاد یکی از این نگرانی‌ها از جمله ایجاد آرتروز یا دلایل دیگر درد مفاصل و همچنین بیماری‌های مزمن و بیماری‌های خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروز (MS)، فلج مغزی، پارکینسون می‌شود. بیماری، و بیماری‌های شناخته شده کمتری مانند بیماری گیلن باره و منییر. علاوه بر این، شرایطی مانند نوروپاتی محیطی، نقرس و حتی تومور مغزی یا خونریزی می‌تواند باعث اختلال در تعادل یا مشکل در راه رفتن شود، که می‌تواند به یک اختلال راه رفتن منجر شود.

در حالی که بسیاری از این بیماری‌های مزمن که غالباً خارج از کنترل شما هستند، همچنین تعداد معدودی از موارد بهداشتی و پیشگیرانه در زمینه بهداشت وجود دارد که می‌تواند تأثیر منفی بر تعادل و راه رفتن شما بگذارد. این شامل مشکلاتی از جمله چاقی و همچنین سوء مصرف مزمن الکل، کمبود ویتامین و حتی دردهای ناشی از آسیب به زانو، پا یا مچ پا است.

 

درمان اختلال تعادل و اختلالات راه رفتن با فیزیوتراپی

در بیشتر موارد، مسئله اختلالات تعادل و راه رفتن با کار با یک فیزیوتراپی قابل حل است. چندین آزمایش وجود دارد که یک فیزیوتراپی برای تشخیص علت مشکلات راه رفتن و تعادل شما انجام می دهد، از جمله تست شنوایی، آزمایش اختلال گوش یا عفونت گوش داخلی و همچنین تست‌های بینایی. در بعضی موارد، حرکت غیر طبیعی چشم می‌تواند در تعادل مشکل ایجاد کند، اما در شرایط دیگر، مشکل بر اساس چیزی فیزیکی است.

 

 

فیزیوتراپیست شما مواردی را که باعث ایجاد مشکل در راه رفتن و تعادل شما می‌شود را تشخیص می‌دهد و سپس می‌تواند به شما کمک کند تا بتواند بدن خود را مجدداً بازیابی کنید تا بتواند دوباره به حالت عادی راه برگردید و تعادل برقرار شود. این به طور معمول نیاز به ترکیبی از تلاش‌ها دارد و یک برنامه جامع درمانی معمولاً شامل استراتژی‌هایی مانند تمرین عضلات، انعطاف پذیری و دامنه تمرین حرکتی و در بعضی موارد ماساژ هدفمند برای رفع تنش در عضلات می‌شود.

اختلالات راه رفتن و عدم تعادل به خصوص با افزایش سن شایع است  بنابراین هرچه پیرتر می‌شوید، باید مراقب باشید که نگرانی‌هایی مانند این را مشاهده می‌کنید. به عنوان یک قاعده، هرچه زودتر مشکلات را راه رفتن و تعادل خود شناسایی کرده و درمان آن را شروع کنید، رسیدگی به این موضوعات آسان‌تر می‌شود.