درمان درد مچ و کف پا

تسکین درد پا و مچ پا

آیا به دلیل درد پا و مچ پا، خود را از بسیاری فعالیت‌های مورد علاقه‌تان محروم کرده‌اید؟ از سویه‌های بافت نرم و مشکلات دژنراتیو مفصل گرفته تا استخوان‌های شکسته، مشکلاتی که در پا و مچ پا ایجاد می‌شود، می‌تواند محدودیت‌های جدی در زندگی شما ایجاد کنند. اما لازم نیست که اجازه دهید درد پا و مچ پا تحرک و راحتی شما را هدف قرار دهند. فیزیوتراپی می‌تواند شما را مجدداً روی پای خود بازگرداند، پس با کلینیک فیزیوتراپی تماس بگیرید تا یک متخصص فیزیوتراپی در مورد یک برنامه درمانی اختصاصی به شما مشورت دهد.

 

درد پا و مچ پا چیست؟

هنگامی که فکر می‌کنید پاها و مچ پاهای شما چقدر فعالیت دارند، جای تعجب نیست که این ساختارها دارای بسیاری از قسمت‌های فعالی هستند که هر یک از آنها باید برای کارکرد نرمال با سایر قسمت‌ها هماهنگ باشند. کف پا تا یک چهارم از استخوان‌های بدن انسان را شامل می‌شود که 30 مفصل در حدود صد عضله مختلف و بافت همبند وجود دارد. شبکه‌ای از شاخه‌های اعصاب ریز پا از طریق مچ پا و انگشتان پا که هر وقت مشکلی در این زمینه رخ داد احساس درد می‌کنید. از آنجایی که پا و مچ پا وظیفه پشتیبانی و متعادل کردن وزن بدن را در هنگام ایستادن و حرکت دارند، حتی یک آسیب یا عملکرد ناچیز نیز می‌تواند باعث درد بزرگی شود.

 

علل و عوامل درد پا و مچ پا

برخی از دلایل درد حاد پا و مچ پا ممکن است به اندازه کافی ساده باشند. شکستگی در یکی از استخوان‌های پا یا مچ پا بدیهی است که باعث ایجاد درد شدید می‌شود که از قرار دادن هرگونه وزنی بر روی آن جلوگیری می‌کند. “چرخاندن” قوزک پا با فشار بیش از حد آن به سمت داخل یا خارج می‌تواند باعث ایجاد فشار حاد (کشیدگی یا پارگی تاندونها یا عضلات) یا کشش (کشش یا پارگی رباط ها) شود.

ممکن است سایر عوامل بروز درد پا به سختی تشخیص داده شود زیرا نمی‌توانید آنها را به یک حادثه خاص مرتبط کنید. مشکلات مزمن درد پا شامل موارد زیر است:

Planti fasciitis 

نوعی التهابی از بافت همبند که قوس کف پا را پشتیبانی می‌کند


آرتروز

که ممکن است به دلیل وخامت غضروف (استئوآرتریت) ، التهاب خود ایمنی (آرتریت روماتوئید) یا تجمع اسید اوریک در مفاصل باشد (نقرس)

انواع مختلف آرتروز (التهاب مفاصل و بافت‌های مرتبط) نیز می‌توانند بر روی پا و مچ پا اثرگذار باشند. استئوآرتریت (OA) یک نوع تخریبی آرتروز بوده که در میانسالی بروز کرده و به تدریج پیشرفت می‌کند. در طول زمان، غضروف بین استخوان‌ها تخریب شده و باعث ایجاد درد و گرفتگی در مفصل می‌شود.آرتروز روماتوئید (RA) یک بیماری خود ایمنی التهابی است. یعنی در طی این بیماری، دستگاه ایمنی بدن به اشتباه، به بافت‌های خودی حمله می‌کند. آرتروز روماتوئید بر روی مفاصل اثر گذاشته و همچنین ممکن است غضروف‌ها را از بین ببرد.

آرتروز پس از آسیب زمانی ایجاد می‌شود که آسیبی به پا و یا مچ پا وارد شده باشد. فشار وارد شده در اثر سانحه، می‌تواند باعث گرفتگی و التهاب مفاصل شود، حتی سال‌ها پس از وقوع آسیب.

 

عدم تعادل پوسچر و یا وزن بیش از حد

عدم تعادل پوسچر و یا وزن بیش از حد ، که هر یک از آنها می توانند استرس غیرعادی را روی یک یا هر دو پا قرار دهند


چسبندگی

چسبندگی، مجموعه‌ای از بافت داخلی زخم (در اثر آسیب قبلی) باقی مانده است که حرکت مچ پا یا پا را محدود می‌کند.


آسیب عصبی یا ضعف عصبی

مانند سندرم تونل تارسال در مفصل مچ پا

 

چرخاندن مچ پا

چرخاندن مچ پا، فراتر از محدوده‌ی حرکتی آن


لیز خوردن و یا زمین خوردن


فرود آمدن بر روی پا با شدت زیاد


تاندونیت در مچ پا و یا تاندون آشیل

عدم آمادگی تاندون‌های پا وارد آمدن فشار بیش از حد بر روی تاندون آشیل (تاندونی که ماهیچه‌ی پشت ساق پا را به پاشنه متصل می‌کند) خارهای استخوانی بر روی پاشنه که بر روی تاندون آشیل کشیده می‌شوند.

 

درمان درد پا و مچ پا با فیزیوتراپی

چرا ممکن است درد پا و مچ پا ما را نزد یک فیزیوتراپی ببرید؟ رایج‌ترین گزینه‌ها داروهای مسکن، فقط باعث تسکین موقتی می‌شوند و برخی از آنها می‌توانند باعث آسیب جسمی و وابستگی دارویی شوند. فیزیوتراپی نه تنها درد شما را با اطمینان و موثر کاهش می‌دهد. همچنین مشکلات اساسی درد شما را درمان می‌کند تا بتوانید از عملکرد و سلامت بهتری بهره‌مند شوید.

برنامه فیزیوتراپی که برای مشکل پا یا مچ پا دریافت می‌کنید با توجه به علت دقیق درد شما و اینکه در کدام مرحله از مشکلی که دارید متفاوت خواهد بود. تکنیک‌های متداول فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

یخ درمانی

استفاده از یخ می‌تواند در 72 ساعت اول پس از جراحت به کاهش تورم حاد و درد کمک کند.


گرما درمانی

بعضی اوقات گرما، به تنهایی یا به عنوان مکمل یخ درمانی، برای تسکین درد التهابی در بافت نرم کاربرد دارد.


تحریک عضلات سونوگرافی و الکتریکی

این تکنیک‌ها می‌توانند به شما در بهبود سریعتر کمک کنند.


دستی درمانی و ماساژ درمانی

دستی درمانی، ماساژ درمانی و روش های دستی می‌توانند جریان خون و درد را تسکین دهد و چسبندگی‌ها را برای افزایش تحرک پا و مچ پا شکسته کند.


ورزش درمانی و تمرین درمانی

دامنه تمرینات حرکتی می‌تواند به هر دو بیماری مزمن مانند آرتروز و اسپری‌های حاد یا سویه‌ها کمک کند (پس از پایین آمدن تورم اولیه). تمرینات تقویتی و متعادل می‌تواند باعث افزایش پایداری مفصل و احیای پا و مچ پا آسیب دیده شود.


با استفاده از روش‌های ایمن، مؤثر و بدون داروی مسکن، وضعیت پای خود را به حالت عادی برگردانید. جهت مشاوره و تنظیم برنامه درمانی با کلینیک فیزیوتراپی حسام تماس بگیرید.