توانبخشی بعد از عمل جراحی

مطالعات صورت گرفته ثابت کرده اند، افرادی که جراحی یا عملی بر کمر، ستون فقرات و یا گردن انجام می‌دهند و پس از آن تحت درمان با فیزیوتراپی قرار می‌گیرند نسبت به سایر افراد زودتر بهبود می‌یابند. صرف نظر از نوع عملی که انجام می‌دهید، باید بتوانید به طور مستمر برنامه توانبخشی خود را انجام دهید. کنترل درد پس از عمل، مساله بسیار مهم و حیاتی است که توجه نکردن به آن می‌تواند بر بهبود سلامتی شما تاثیر بگذارد. درد ستون فقرات پس از جراحی نشان دهنده تورم است که باعث ایجاد فشار بر عصب می‌شود. هرچه زودتر فرایند کنترل درد آغاز شود، بهبود تورم و توانایی حرکت کردن تسریع خواهد شد. در صورتی که در خصوص اهمیت توانبخشی بعد از جراحی ستون فقرات نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید از متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی حسام کمک بگیرید. متخصصین ما بعد از بررسی شرایط شما یک برنامه جامع شامل انواع برنامه‌های فیزیوتراپی و ورزش درمانی برای تسریع روند بهبود و کاهش دردتان تهیه می‌کند.

توانبخشی بعد از عمل یا پس از جراحی چیست؟

توانبخشی بعد و قبل از عمل هر دو عنصر اصلی نتایج موفقیت‌آمیز بیمار هستند. توانبخشی پس از جراحی (عمل) با یک فیزیوتراپی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا اطمینان حاصل شود که بعد از انجام عمل (جراحی) فعالیت شما به طور عادی پیش برود. این امر به این دلیل است که هر نوع جراحی نوعی تروما است و می‌تواند بر بدن‌های متفاوت تأثیر بگذارد. حتی جراحی‌های جزئی و بدون عارضه می‌توانند تأثیر عمده‌ای بر سلامتی شما داشته باشند.

مزایای بازتوانی بعد از عمل

توانبخشی پس از جراحی (عمل) با یک فیزیوتراپی نه تنها درد شما را به حداقل می‌رساند و سرعت بهبودی شما را تسریع می‌کند و باعث بازگشت شما به ورزش یا کار می‌شود. همچنین احتمال بروز عوارض بعد از عمل از جمله عفونت‌ها، خونریزی، لخته شدن خون، ضعف عضلات، بافت اسکار، کاهش عملکرد و سایر عواملی را کاهش می‌دهد که می‌توانند بر سلامتی طولانی مدت شما تأثیر منفی بگذارد.

از دلایل مهم برای انتخاب فیزیوتراپی بعد از جراحی این است که می‌تواند به شما در کاهش یا جلوگیری کامل از انواع مسکن‌های درد کمک کند.  به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود كه در صورت امكان، فیزیوتراپی را نسبت به داروهای مسكن تجویز كنند.

دلایل رایج برای جراحی و مواردی که باید در مرحله بعد از عمل در نظر گرفته شود

هنگامی که گزینه‌های درمانی محافظه‌کارانه برای یک آسیب یا وضعیت سلامتی نتواند تسکین موثری داشته باشد، بسیاری از بیماران برای جراحی اشک روتاتور کاف و انواع دیگر جراحات، از جمله:

  • جراحی نخاع (میکرودیسکتومی ، لامینکتومی ، فیوژن)
  • تعویض کامل یا جزئی زانو
  • تعویض کامل مفصل ران
  • تعمیرات ACL ، MCL و یا منیسک
  • جراحی قلب (به عنوان مثال فرسایش، جایگذاری استنت، ضربان سازهای قلبی و غیره)

تأثیر این جراحی‌ها نباید فراموش شود. اکثر جراحی‌ها حداقل دچار درد، التهاب، محدودیت تحرک و تورم می‌شوند. برای پیچیده‌تر کردن مسائل، احتمالاً قبل از عمل، درد و اختلال عملکردی را تجربه کرده‌اید.

بعلاوه، شما مجبور خواهید بود که چطور دوباره کارهای خاصی انجام دهید (حتی کارهای ساده مانند راه رفتن و لباس پوشیدن)، یا برای ترمیم بافت های ترمیم کننده و یا اجتناب از عود مجدد عملکرد فیزیوتراپی شما می تواند ضمن رعایت دستورالعمل‌های مهم بعد از عمل، به شما بیاموزد چگونه وظایف خود را با خیال راحت انجام دهید.

 

چگونه فیزیوتراپی در توانبخشی بعد از عمل کمک می‌کند؟

مهم نیست که چه جراحی خاصی انجام داده باشید می‌توانید به یک فیزیوتراپی اعتماد کنید تا مجدداً حرکت خود را بازیابی کنید. تیم درمانی فیزیکی ما برای کمک به شما در یادگیری پیشرفت‌های مناسب در تمرینات و فعالیت‌ها جهت به حداکثر رساندن بهبودی و بازیابی پس از جراحی به شما کمک می‌کند.

به جای اینکه باعث درد شود، فیزیوتراپی به شما کمک می کند درد و نارسایی‌های خود را برطرف کنید. ما این کار را از طریق تکنیک‌هایی مانند  نقاط ماشه ای، تمرین درمانی، تمرینات ورزشی در منزل و روش‌های غیرتهاجمی از جمله اولتراسوند درمانی، تحریک الکتریکی و لیزر درمانی انجام می‌دهیم.

بسته به شرایط بعد از عمل، یک فیزیوتراپی نیز می‌تواند در کمک به چگونگی ایمنی در اتومبیل،  بالا و پایین آمدن از پله‌ها، خوابیدن یا بلند شدن از تختخواب و … به شما کمک کند تا ضمن محافظت از محل عمل جراحی و ترمیم، خود شما ایمن باشید ما می‌توانیم به شما ابزاری تطبیقی ​​برای جبران کاهش حرکت و در عین حال کار کردن با توس ط خود شما، در اختیارتان قرار دهیم تا دامنه طبیعی حرکت را در سریعترین زمان ممکن بازگرداند.

نهایتا تیم کلینیک فیزیوتراپی حسام می‌تواند شما را در مورد شیوه زندگی و روش‌های صحیح غذایی برای بهینه سازی بهبودی و سلامتی شما در درازمدت آموزش دهد. به این ترتیب، به احتمال زیاد از آسیب دیدگی مجدد، جراحی‌های مکرر و آسیب‌ها در دراز مدت جلوگیری خواهید کرد.