ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس (MS)

ام اس (MS) یا مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

ام اس (MS) یا مولتیپل اسکلروزیس یا گرفتگی بافت‌های گوناگون یک بیماری عصبی است که ام اس یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. این آسیب‌دیدگی می‌تواند در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدنِ علائم و نشانه‌های زیادِ[۱][۲] جسمی شود. ام‌اس به چند شکل ظاهر می‌شود و علائم جدید آن یا به صورت عودِ مرحله‌ای (به شکل برگشتی) یا در طولِ زمان (به شکل متناوب) اتفاق می‌افتد.

همانطور که گفته شد ام اس باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به طور غیرطبیعی به پوشش سلول‌های عصبی به نام میلین حمله کند. این باعث ایجاد زخم و کاهش توانایی عصب در انتقال صحیح سیگنال ها می‌شود. پیشرفت MS مبتنی بر 4 نوع مختلف است. ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس براساس دوره‌های مختلف فعالیت، بسته به نوع مختلف MS که ممکن است از آن رنج ببرید، طبق دوره‌های فعالیت حداقل و بدون فعالیت طبقه‌بندی می‌شود. علائم این بیماری در افراد مختلف به طور چشمگیری متفاوت است زیرا قسمت‌های مختلفی از مغز، نخاع یا اعصاب محیطی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و هر دو مورد به طور یکسان نیستند.

 

علائم بیماری ام اس

علائم شایع بیماری ام اس عبارتند از: خستگی، بی‌حسی یا سوزن شدن در صورت، بدن یا اندام‌ها، ضعف، سرگیجه یا سردرد ، درد، مشکلات راه رفتن، از دست دادن تعادل، مشکلات مثانه و روده و تغییرات عاطفی.

فرد دارای ام‌اس همه علائم یا نشانه‌های عصب شناختی را دارد؛ رایج‌ترین این نشانه‌ها مشکلات دستگاه عصبی خودگردان، دیداری، حرکتی و حسی می‌باشند. علائم خاص از طریق محل‌های زخم در سیستم عصبی مشخص می‌شوند و شامل کم بساوایی یا خواب‌رفتگی مانند مور مور شدن، اسپاسم، ضعف عضلات، واکنش‌های غیرارادی، گرفتگی عضلات یا ناتوانی در حرکت، ناتوانی در هماهنگی و تعادل ناهماهنگی عضلات، مشکل در صحبت کردن یا دیسفازی، مشکلات دیداری (جنبش کره چشم، کاهش دید یا دوبینی)، احساس خستگی، درد شدید یا درد مزمن و مشکل در ادرار و مدفوع می‌باشد. دشواری در فکر کردن و مشکلات عاطفی مانند افسردگی یا ناخویشتن‌داری عاطفی نیز در بین مبتلایان به ام‌اس رایج است.

پدیده اوتهوف، شدت یافتن نشانه‌های بیماری بر اثر تماس با دمای بالا و علامت لرمیت، احساس سوزش در پشت هنگام خم کردن گردن از ویژگی‌های بیماری ام‌اس می‌باشند.

ام اس (مولتیپل اسکلروز) نیاز به یک رویکرد چند رشته‌ای با مدیریت پزشکی و توانبخشی دارد. هدف از کمک به بیماری ام اس کاهش شدت علائم، ایجاد تغییرات سازگار از نظر جسمی و سبک زندگی برای کنار آمدن با پیشرفت بیماری است. مدیریت خستگی و مدیریت دما از مؤلفه‌های مهم مدیریت MS هستند.

 

چگونه فیزیوتراپی به شما در مقابله با مولتیپل اسکلروزیس کمک می کند

روند توانبخشی برای مبتلایان به ام اس بسیار مهم است. فیزیوتراپی به رفع ضعف، دامنه کاهش حرکت، مشکلات تعادل، نقل و انتقالات و راه رفتن کمک می‌کند. فیزیوتراپی می‌تواند به طور قابل توجهی در بهبود عملکرد و استقلال در فرد مبتلا به ام اس کمک کند. بعلاوه فیزیوتراپی می‌تواند در بهبود راه رفتن، تعادل و ایمنی با حرکات روزانه به شما کمک کنند. علاوه بر این، با تغییر نیازها، ما در هر مرحله از راه آموزش نحوه استفاده از تجهیزات کمکی مانند عصا و سایر وسایل با شما هستیم. امروز درخواست مشاوره کنید یا با ما تماس بگیرید.